Saturday, May 9, 2009

BILA HATIKU BERBICARA

Last week aku tertarik pada satu cerita seorang kakak kat opis aku dan aku rasa sangat menarik utk dikongsikan bersama peminat2 setia blog ini..ahaks ..kakak ini merupakan teman sekerja yang agak baik dengan aku kat opis skrg...umur die sudah hampir 40-an..Tapi Kelihatan dari paras rupa dan perwatakan dia adalah seorang yang happy go lucky dan tiada masalah...tapi siapa tahu jauh di sudut hatinya die tersimpan satu perasaan yang sedih dan pagi itu die telah meluahkan apa yang tersirat di hatinya pada aku..Dari segi penampilan die adalah seorang wanita moden yang punyai segalanya yang diidami oleh setiap lelaki...cerita kehidupannya dlu,Hidupnya bermula dengan kais pagi makan pagi dlu...sehinggalah die telah meningkat dewasa dan menjadi bahan usikan oleh lelaki kerana miliki paras rupa yang cantik...sehinggalah die bertemu dengan seorang lelaki yang betol2 ingin milikinya sebagai seorang istri...kini die telah berkongsi hidup bersama suaminya hampir 13 tahun lamanya...dan die kini die telah punyai cahaya mata seramai 3 0rg dan die punyai segalanya sekarang termasuk kereta mercedes dan 2 buah banglo...katanya die sangat merindui kehidupan lampau die masa die mula2 kawen ngn suaminya..waktu tu walaupun die susah tp cukup makan dan tak ada transport tp die rasa sangat bahagia ketika itu kerna ada suami yang slu punyai masa utk dirinya dan keluarganya...kini segalanya telah berubah apabila suaminya berubah menjadi seorang yg kuat bekerja utk mengumpul harta.Walaupun kini die sudah ada segalanya dan suaminya telah mampu berikan segala yang die inginkan tapi hidup die rasakan adlh sangat kosong dan kesunyian tanpa kasih syg suaminya...sekarang suami die lebih mementingkan bisnes dan kawan2 daripada family..die tanya pd aku adakah kemewahan yang suami die bagi pd die sekarang boleh hadiahkan kebahagiaan yang die inginkan ketika ini??.sedangkan setiap hari suaminya langsung tidak punyai masa bersama die walau seminit....apa yg die cuba luahkan cukup membuatkan hatiku rasa sangat sebak..aku nampak linangan air mata yang cube die selindungkan...jauh di sudut hatiku aku bertanya pada hatiku apa sebenarnya erti bahagia?apa sebenarnya yang manusia inginkan di dunia ini???Bila bercakap soal bahagia aku kembali fikir kepada fitrah manusia dalam berumahtangga...

Alangkah bahagianya pasangan suami isteri apabila kehidupan alam rumahtangganya sentiasa mendapat rahmat dan kasih sayang Allah SWT. Semua pasangan suami isteri mengidamkan kehidupan rumahtangga yang bahagia, tetapi persoalannya di manakah letaknya kebahagiaan rumahtangga tersebut?Adakah dengan mempunyai kekayaan dan memiliki segala-galanya, kehidupan seseorang itu sudah dianggap bahagia?
Apakah rahsia membentuk rumahtangga muslim yang bahagia? Aku cuba ingat kembali apa yang telah ustaz pesan pada aku dlu bila dah kawen nti...Ingatlah para isteri yang dikasihi Allah SWT, antara ciri-ciri sifat isteri yang solehah itu apabila dia taat kepada Allah SWT, Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam dan suaminya. Selain itu, menjaga sembahyang lima waktu, berpuasa dan menjaga maruahnya. Maka masuklah dia ke dalam syurga mengikut mana-mana pintu yang disukainya. Berazamlah untuk menjadi isteri yang solehah. Sebaik-baik pemberian ke atas sesebuah rumahtangga itu ialah isteri yang solehah agar dapat membina keluarga sakinah.

Begitu juga, para suami yang soleh, mereka adalah ketua dan pemimpin keluarga, mengajarkan ahli keluarga ilmu-ilmu fardu ain dan ilmu fardu kifayah agar tidak membiarkan isteri mereka berada dalam kejahilan. Suami yang soleh juga akan memberikan makan, minum, pakaian, kemudahan tempat tinggal, memberikan perlindungan dan melayani isteri dengan baik. Suami juga perlu banyak bersabar, menunjukkan contoh yang baik, memberikan nasihat dan tunjuk ajar kepada isterinya, mendidik, menegur isteri dengan penuh berhikmah, saling berlapang dada dan pemaaf.

Namun, apa yang dibimbangi ialah janganlah disebabkan apabila seseorang selepas alam berumahtangga membuatkan dirinya semakin jauh dari rahmat dan kasih sayang Allah SWT. Semasa bujangnya beliau terkenal dengan kuat sembahyang sunat, puasa sunat, berzikir dan bersedekah telah berubah. Kehidupannya berubah menjadi seorang leka dan selalu menyibukkan diri dengan anak isteri, bekerja keras untuk mengumpul harta dan mengejar kemewahan semacta-mata untuk keluarga. Alangkah ruginya hidup yang fana ini sekiranya apabila memasuki gerbang rumahtangga itu menjadikan dirinya semakin jauh dari Allah SWT. Titik tolak kebahagiaan rumahtangga adalah bermula dengan niat kita sebenarnya dalam berumahtangga adakah hanya utk mencari keseronokan semata atau utk mencari keredhaan ALLAH swt..fikir2kan lah teman2 ku.......

semoga kisah kali ini memberikan kita satu info dan nasihat yang bermanfaat kpd semua pembaca...