Saturday, August 1, 2009

Hak seorang isteri

pesan Rasulullah s.a.w ketika haji wida yang antara lain bermaksud:

“…Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. “Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina…”

setiap orang berhak atas haknya. suami berhak akan haknya, begitu juga isteri. namun, terdapat pro dan kontra pada orang yang terlalu mengambil tahu akan perlaksanaan haknya.

1. merasa tidak redha apabila haknya tidak diberi.

2.merasa teraniaya apabila tahu haknya diabaikan.

3.berdendam apabila haknya tidak ditunaikan.

4.merasa sakit hati.

5.menganggap bahawa suami tidak adil.

sedang sekiranya seorang isteri yang menyerahkan dirinya pada Yang Maha Kuasa, redha akan taqdir Allah. meyertakan usaha dan doa untuk mendapat haknya namun menerima apa yang disediakan untuknya. tiada yang menanti seorang hamba melainkan balasan atas apa yang diusahakannya.

lalu, mengetahui akan hak seseorang itu wajar, namun jangan sesekali menjadikan hak sebagai isu untuk tidak merasa bahagia.

langkah terbaik adalah mempelajari dan mengambil tahu akan hak orang yang berhak atas kita seperti suami dan anak-anak. lakukan yang terbaik dan jangan terlalu memikirkan akan hak sendiri sebaliknya perhatikan dan muhasabah akan hak orang atas kita, adakah kita telah tunaikannya?

hak kita serahkan pada Allah, namun sekiranya tidak tertunai, berusahalah dan berdoalah agar hak kita juga, kita terima.

0 comments: