Tuesday, June 23, 2009

cerita seorang inspektor

Alhamdulillah arini aku rasa gembira sangat coz prestasi aku meningkat gara2 dapat capai real default bagi majikan gagal mencarum melebihi 3 bulan..dan default 1 month settle 100 %...syukur sangat kpd ALLAH coz daripada sasaran bulanan 2.87percent untuk prestasi bulan Mei 2009..aku dapat capai melebihi sasaran yang ditetapkan utk dapat markah 5 iaitu turunkan kepada 2.45 percent.Yela bukan senang untuk turunkan real default ni coz majikan tegar2 dan garang2.Tugas inspektor ni bukan mudah coz kena belajar pujuk majikan agar bayar caruman yang tertunggak.Huhu apatah lagi prestasi dikira prorate setiap bulan..so every month memang kena jaga prestasi.

Dan arini aku rasa gembira sangat coz ada satu majikan ni memang agak tegar dan kadang2 wat aku sakit hati sangat dengan kata2 dia..Dan arini aku bertekad nak bersemuka dengan director nie secara personal..hehe memula tuh agak gemuruh gak sbb die cakap EPF ni macam2 dan marah2 aku dalam tepon..padahal aku ni baru sebulan jagung je keja sbg inspector ni..hehe..nak tak nak aku beranikan diri gak jejak ke opis die...jadi inspektor ni mmg kena banyak sabar dan kuat semangat.Sampai2 je aku kat opis die tgh meeting..so tunggu punya tunggu pukul 1 baru abis..huhu..sabar jela...huhu then aku pun masuk lam bilik die...rupa2nya muda lagi director ni baya2 aku jer..huhu..patutla panas baran ;p..then aku pun slow talk cakap ngn die...perwatakan die agak berbeza dari perbualan dalam telefon..maybe sbb mata bertentang mata kot ;p..ahaks...alhamdulillah selesai je aku nasihatkan die then die pon trus cakap sy akan bayar semua caruman tertunggak...leganya hatiku tak terkata...hanya ALLAH yang tahu...x sangka die terus bayar..then die pon start soal aku macam2 ttg pengalaman keja dan sebagainya dengan layanan yang cukup baik mcm tetamu vip..siap ada hidangan minuman n makanan lagi kat bilik die huhu..gara2 aku tolak offer die lunch bersama..(x sanggup aku rela berlapar ahaks).dan yang paling kelakar die siap offer aku keja ngn die lagi..huhu....dan sebelum aku balek die sempat kirimkan hadiah untuk aku...begitula kisahnya...


dan apa yang aku dapat pengajaran hari ini adalah jika kita benar2 ikhlas dan sabar dalam melakukan sesuatu pekerjaan yang kita tidak sukai atau sukar insyaallah ALLAH pasti akan memberikan kemudahan dalam setiap pekerjaan yang kita lalui...insyaallah jika niat kita baik pasti akan dibalas baik oleh orang lain.Jika kita sabar pasti ALLAH akan bagi ganjaran yang berlipat kali ganda lagi kepada kita.

2 comments:

NanyFadhly said...

A'ha!..
Nice story!..but beware!..ramai serigala di luar sana!..muahaha..
take care gurl!

Anonymous said...

yup that rite..u must beware permatahati...udahla kamu itu cantek bangat..udah pasti ramai serigala yg mahu menerkam kamu.