Saturday, July 11, 2009

coret-coretan

Malam ini entah kenapa aku tidak dapat melelapkan mata walaupun jam sudah menunjukkan pukul 2.30 pagi...Hatiku rasa gelisah bercampur sayu...hanya ALLAH yang mengerti perasaanku..Hujan rintik2 menemaniku...Dari semalam lagi aku tidak dapat tidur nyenyak...aku hanya mampu menangis untuk meluahkan rasa yang terpendam dihati ini...aku tahu aku tidak mampu untuk meluahkan pada sesiapa..Hanya pada ALLAH aku mengadu agar diberikan kekuatan menghadapi dugaan hidup ni.Hati perempuan sangat lembut dan halus kata orang..tak sama macam lelaki...sebab tu ALLAH kurniakan wanita dengan airmata. Kerana Air mata wanita bukanlah suatu kelemahan, tapi itu suatu jalan yang diberikan Allah kepada wanita untuk menstabilkan emosinya ketika emosinya sedang memuncak.Sama halnya dengan laki-laki jika emosi sudah memuncak maka dia akan memukul atau bertarung dengan orang yang buat dia emosi, atau meninggalkan tempat yang membuatnya emosi menuju tempat yang sepi untuk menyendiri dan tidak ada orang yang mengganggunya.

Esok aku akan bertolak balik KL..Hatiku sedih bercampur pilu kerana sedih untuk meninggalkan familyku di sini.Terasa sangat bahagia walaupun sekejap cuma bila dapat meluangkan masa di samping keluarga tercinta.Inilah waktu kualiti yang aku cuba habiskan selagi ALLAH masih berikan aku kesempatan...Aku sangat menyayangi ayah bondaku..abangku,adik2ku..Bagi aku family aku adalah yang terbaik dalam hidupku sampai bila2..Terima kasih ayah, mak, abang dan adikku kerana menjaga aku dengan baik selama ini..Alangkah bahagianya jika masa dapat diputarkan kembali...Aku dapat menghabiskan masa bersama familyku,bermain dan bermanja ngn seluruh familyku..

Tapi kini segalanya telah berubah,aku bukan lagi hanya bergelar seorang anak..malah aku juga punyai tanggungjawab yang lebih besar sebagai isteri kepada seorang yang bernama suami...Tanggungjawab utama seorang isteri ialah taat dan patuh kepada suaminya. Kesetiaan isteri kepada suaminya perlu diutamakan terlebih dahulu lebih daripada keluarga terdekatnya sendiri..Kini aku terpaksa hidup sendirian dan berdikari di KL seorang diri...Memang perit dan sepinya bila hidup sendiri di perantauan apatah lagi bila berjauhan ngn suami...Lantaran itu aku menyedari tentang erti kehidupan sebenar dan erti berdikari...Kadang2 aku sendiri tak pasti bagaimana aku boleh hidup sendiri ..Tapi kadang2 aku rasa lemah tak bermaya...tika dilanda kesepian,kesunyian,kesedihan,kesusahan dan bermacam2 yang aku hadapi sendiri...Kini aku pasrah dengan ketentuanNya dan pasti ada hikmah di sebaliknya.

Apa yang mampu hanya airmata sebagai penenang jiwa dan alat untuk aku melepaskan tekanan yang melanda saban hari...kadang2 aku rasa tidak cukup kuat dan lemah untuk menghadapinya sendiri tanpa seorang yang bergelar suami..Padamu suamiku..berilah aku semangat dan kekuatan tika aku rasa lemah tak bermaya,tika aku dilanda kesedihan,kesepian dan kesusahan..Aku hanya seorang wanita,isteri dan seorang yang bergelar anak yang perlukan teman untuk melalui liku2 hidup yang penuh mencabar dan dugaan...janganlah dikau biarkan diri ini kesedihan,kesepian tanpa pujukan dan nasihat kerana pada SUAMI,ALLAH telah berikan kepadamu kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tidak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.

5 comments:

Anonymous said...

tabahnya awak nih..smga awak terus ceria dan hadapi dgn tenang!

NanyFadhly said...

Acik Yana,
Sabar, syukur dan usaha yer...Insyaallah, pasti akan ader ganjaran nye nanti. Luv yaaa!!!

Anonymous said...

sabar ye yana...kongsi lah dgn ma..
jgn pendam sorang2 tau...

hah said...

wahh udah lama x masuk sini. Byk cabaran yana..kuatkan hati. Tak dpt byg klau duk tempat yana..jauh dr org2 tsyg. Ada masa ajak cik abe dtg ke umah..leh kenal2. Ngeh2. Take care ya.

permatahati said...

terima kasih ya my dear frenz..insyaallah akan permatahati cube hadapi dgn tenang dan moga2 ALLAH berikan kekuatan pd diri ini..ameen