Thursday, August 28, 2008

MENGHITUNG HARI

FATAMORGANA-HIJJAZ

Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah

( korus )
Sudah menjadi lumrah kehidupan di dunia
Cabaran dan dugaan mendewasakan usia
Rintangan dilalui tambah pengalaman diri
Sudah sunnah ketetapan Ilahi

Deras arus dunia menghanyutkan yang terleka
Indah fatamorgana melalaikan menipu daya
Dikejar dicintai bak bayangan tak bertepi
Tiada sudahnya dunia yang dicari

Begitu indah dunia siapa pun kan tergoda
Harta, pangkat dan wanita melemahkan jiwa
Tanpa iman dalam hati kita kan dikuasai
Syaitan nafsu dalam diri musuh yang tersembunyi
Pulanglah kepada Tuhan cahaya kehidupan
Keimanan ketakwaan kepadanya senjata utama

( ulang dari korus )

Sabar menempuh jalan tetapkan iman di hati
Yakinkan janji Tuhan syurga yang sedia menanti
Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba
Hidup akhirat kita kekal bahagia
Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba
Hidup akhirat kita kekal bahagia

Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah
Allah

Hari ini sudah lebih sepuluh kali aku ulang dgr lagu ni.sampai emak pun dah jemu dengar ;p..bagi aku nasyid ni lah sumber ketenangan jiwa aku selain mbaca Al-Quran..Bagi aku ble dapat dgr lagu nih rasa tenang je hati ni dan lapang sket otak ni....ntahlaa ble aku bosan or sedih ke aku lbh ske dgr nasyid..hmmm biasanya rutin harian yg aku lalui setiap hari agak membosankan..pagi2 before pegi keja buat keja umah dulu,then pegi keje,balek keje layan citer soleha kejap..mgkn krn citer ni agak menarik cz barisan pelakon2 nya agak ganteng2 dan cun ;p..ahaks..salah sorg nya Rionaldo storkhorst yg membawa watak 'Rendra dan Faris' telah mencuri perhatian ku..Rendra adalah srg lelaki yg ku kira sgt baik dan bertanggungjwab krn dia bkn shj srg yg merendah diri malahan snggp berkorban apa shj demi kekasihnya soleha..itulah serba sedikit sinopsis ttg OST soleha..Then pd malam hari slps layan biter dan citer best,aku selalu bhrp dpt meluangkan sdikit masa utk hubby ku yg jauh di perantauan org..yg bisa aku lakukan hya berchatting dgn die through YM..Begitulah rutinku setiap hari...

Ramai teman2 yg masih bertanya aku tak rindu ke kat hubby?.nape x ikot je die?..persoalan yg sering bermain di bibir setiap org yg bertemu dgn aku..kadang2 naik tensen pun ada..especially kat opis..huhu..mcm2 soklan power dorg ajukan..smpaikan kadang2 naik bengang pon ada..tapi aku sabar..hanya mampu tersenyum dgn jawapan 'nak buat camana terpaksalah'.Lagipun berjauhan dgn hubby sekejap je 6 bln huhu..setiap hari hya ALLAH tahu perasaanku..menghitung hari demi hari...hanya doa dan sabar jela yg mampu aku lakukan.Aku yakin pasti ada hikmahnya di sebalik semua ni..huhu..dorg ckp aku sorg perempuan yg tabah...alhamdulillah aku b'syukur pd ALLAH krn diberikan kekuatan spt ini dlm menghadapi dugaan berjauhan dgn suami apatah lagi di awal usia perkahwinan kami..bkn mudah utk aku lalui smua ni..tanpa ibu dan ayah ku di sisiku,aku pasti lemah tak berdaya..Betapa kerdilnya aku rasakan dihadapan ALLAH...Begitulah lumrah kehidupan di dunia,cabaran dan dugaan lah yg mendewasakan usia kita dan rintangan yg dilalui tambah pengalaman diri kita..semua ini telah banyak mengajar aku tentang erti kesabaran dan kehidupan sebenar..yang penting kita sabar dalam menempuhi sgl rintangan dgn tetapkan iman di hati dan yakinkan janjiNya pasti.Apa yg ALLAH takdirkan adalah yg terbaik utk kita.

Seperti kata Hamka,'Hidup ini bukanlah suatu jalan yang datar dan ditaburi bunga melainkan adakalanya disirami airmata dan juga darah'.Kehidupan ini tidak menjanjikan kebahagiaan sepanjang masa. Kadang kala manusia diasak dengan pelbagai dugaan dan ujian. Sekiranya lemah, kita akan terus hanyut mengikut kata hati dan tidak berusaha mencari penyelesaian untuk menyelamatkan diri dan keadaan.

Ingatlah tidak ada arang batu yang menjadi intan tanpa melalui tekanan demi tekanan. Hidup yang melalui kesukaran dan dugaan adalah untuk menjadikan kita lebih kuat dan lebih memahami orang lain. Cuma hati yang pernah dilapah yang boleh merasa besarnya erti kasih dan sayang sesama manusia.Kita mempunyai hak dan kemampuan untuk mengemudikan sendiri hidup kita. Jika mahu berjaya dan bergembira kita mestilah mengikut corak, pemikiran, sikap, perangai dan pegangan orang yang berjaya.

1 comments:

aku adalah aku said...

Then pd malam hari slps layan biter dan citer best,aku selalu bhrp dpt meluangkan sdikit masa utk hubby ku yg jauh di perantauan org..yg bisa aku lakukan hya berchatting dgn die through YM..Begitulah rutinku setiap hari..

sungguh romantissnyaa!!sigh..

tula ko dlu aku ngorat jual mahal..kan dah kena tinggal.ciannye..kalo aku,sure aku tak sanggup meninggalkan wife yg cun melecun keseorangan!!hakkhakk